Nu het kabinet de ene na de andere versoepeling doorvoert, stromen de winkelstraten weer vol. Zien we hier een opleving van de retail? Econoom Cor Molenaar heeft er een hard hoofd in. ‘Lokale ondernemers die service bieden, hebben zeker een toekomst, maar er moet heel wat gebeuren om de fysieke retail weer uit het slop te trekken.’

Zodra het weer mocht, stonden er lange rijen voor populaire winkelketens in de Nederlandse winkelstraat en de terrassen zitten vol. ‘Kortstondig’, aldus Molenaar. ‘We hebben een leegstandsprobleem in de Kalverstraat en winkelcentra moeten sluiten. Om maar niet te spreken van het aantal zelfstandige ondernemers die moeten stoppen. Wat je nu ziet gebeuren in de winkelstraat, is inhaalgedrag.’

 

Waarom nog de stad in?

We zijn, kortom, als koeien die voor het eerst in het voorjaar de wei weer in mogen. Dollend en stuiterend draven we naar het gras, dat al die tijd op ons heeft liggen wachten. Maar dat enthousiasme zal snel afkalven. Daar komt bij dat we volgens Molenaar vooral vanwege de horeca de stad in gaan, niet vanwege de winkels. ‘Vroeger moest je wel de stad in om bepaalde spullen te kopen’, vertelt hij, ‘nu willen we vooral lekker op een terras zitten. Als we dan al iets kopen, is dat omdat we het toevallig tegenkomen. Niet omdat we ernaar op zoek waren.’

 

Vrije tijd is key

Hij legt uit dat het ermee te maken heeft dat onze manier van leven verandert. Molenaar: ‘Het draait niet zozeer om offline versus online. We kijken vooral anders naar onze vrijetijdsbesteding. Die vinden we belangrijk: we willen bijvoorbeeld op stap kunnen of een hobby kunnen uitoefenen. Maar die tijd ligt ook enorm onder druk. Door je gezin, bijvoorbeeld, of de prestatieplicht op werk.’ Onderaan de streep wordt vrij besteedbare tijd steeds schaarser en daardoor worden we als consument steeds kritischer waar we het aan besteden, aldus Molenaar. ‘Dus gaan we steeds meer spullen online bestellen, zoals boodschappen en andere dagelijkse benodigdheden.’

 

Service bieden

Voor ondernemers betekent het dat ze meer hun best moeten doen. Molenaar beschrijft veel traditionele winkelhouders als ‘toonbankleuners’, die in hun winkel hangen, wachtend tot er iemand binnenkomt. ‘Dat zijn de winkels die afvallen’, zegt hij. ‘Zeker in de elektronica ga je niet snel meer een winkel in om iets te kopen. Alle informatie die je nodig hebt, vind je online en de prijzen zijn ook nog eens lager. Terwijl er wel kansen liggen voor ondernemers. Kijk bijvoorbeeld naar de winkels van CoolBlue, die vullen het online aanbod uitstekend aan door service te bieden. Op de website word ik aan de hand genomen door het uitgestrekte aanbod en krijg ik advies. Doe ik vervolgens een aankoop, dan weet ik dat ik in hun winkels terecht kan voor vragen of uitleg.’

 

Luister naar je klant

‘En zo grootschalig als CoolBlue hoeft het niet eens. Als ik bij de computerzaak in mijn dorp iets koop, kan ik een abonnement afsluiten. Dan bellen ze me periodiek voor onderhoud aan mijn computer: ze nemen even de computer van afstand over, draaien een virusscan en gooien bijvoorbeeld tijdelijke bestanden weg. Een half uurtje later krijg ik een berichtje dat ik weer verder kan. Zo zorgen ze dat mijn computer vlot blijft draaien en ik een tevreden klant ben. En het grappige is, dat hun prijzen iets hoger liggen dan die van een online aanbieder, interesseert me dan veel minder, want ze kennen mij en mijn situatie. En die persoonlijke band is heel veel waard. Kortom, ondernemers moeten meer inspelen op service en veel beter naar hun klanten luisteren.’

 

Zonder data overleef je niet

Het mes snijdt bovendien aan twee kanten, want die ondernemers krijgen zelf steeds inzicht in wat hun klanten zoeken en kopen. Data is het magische woord, aldus Molenaar: ‘Zonder data geen toekomst. Met data kun je gaan voorspellen hoeveel producten je gaat verkopen en dus hoeveel je moet inkopen.’ Het klinkt zo logisch, maar toch laten bedrijven en ondernemers veel kansen liggen, vindt hij. ‘Ergens is dat niet zo gek, want die ondernemers moeten hun brood ermee verdienen. Dus houden ze liever vast aan wat ze al jaren doen. Daarom vind ik ook dat gemeenten en belangenorganisaties een belangrijke rol hebben in het verzamelen en verschaffen van inzichten door data, vooral voor de kleinere ondernemers. Zorg dat zij inzicht krijgen in koopgedrag in hun omgeving en dan kunnen ze daarop inspelen. Want een slecht lopend winkelgebied is minder aantrekkelijk voor bewoners in de omgeving. Die zullen dan sneller wegtrekken.’

Als de huidige trends door blijven gaan, verwacht Molenaar dat er de komende jaren alleen maar meer besteld en bezorgd zal worden. ‘Supermarkten zullen dan kleiner worden en ze zullen zich meer op non-food items richten, mogelijk met meer shop-in-shop concepten. Dat zie je nu al gebeuren met Jumbo en Hema. Ook zullen er meer winkelcentra komen waar gezelligheid en service centraal staan, in plaats van de verkoop van producten. Dus ook meer horeca. Elektronicawinkels zullen zich tegen die tijd wel moeten afvragen: hoe belangrijk is die winkel nu eigenlijk?’

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons