Nog even en dan publiceren we een uitgebreide whitepaper over ons marktonderzoek over de televisiemarkt. Tot die tijd geven we nog een laatste inkijkje in de resultaten. Dit keer draait het om de aankoopintentie: we vroegen aan de gemiddelde Nederlander en Vlaming, en aan onze Tweakers community, of zij van plan zijn de komende 12 maanden een nieuwe TV te kopen.

De antwoorden ontlopen elkaar nauwelijks. In Nederland geeft 3 op de 10 aan dat ze de komende 12 maanden overwegen om een nieuwe televisie aan te schaffen. In Vlaanderen ligt dat percentage lager, daar geeft 2 op de 10 aan dat ze in de markt zijn voor een nieuwe tv.

 

Jongere doelgroepen willen nieuwe tv

Volgens onze resultaten ligt de aankoopintentie het hoogst in de jongere leeftijdsgroepen. In de leeftijdsgroep 18-24 jaar zijn de meeste geïnteresseerden te vinden. Vanaf 45 jaar zakt de aankoopintentie aanzienlijk. Dit zagen we ook in eerdere bevindingen uit ons onderzoek: jongeren wisselen sneller van toestel, onder meer om mee te doen met de laatste trends.

 

Online zoeken of de winkel in?

De manier waarop consumenten zich oriënteren op hun nieuwe aankoop verschilt toch nog sterk tussen beide landen. Vlamingen geven aan zich voornamelijk nog fysiek te oriënteren, terwijl nederlanders vooral gebruik maken van online tools zoals de online aanbieders, vergelijkingswebsites en de websites van de televisiemerken zelf.

 

Ook jongeren gaan nog graag de winkel in, blijkt uit onze cijfers. De 18- tot 35-jarigen vinden de fysieke winkel een belangrijk oriëntatiepunt als ze op zoek zijn naar een nieuwe televisie. We zien wel een sterke toename in het gebruik van social media en Youtube als een oriëntatiekanaal bij de jongeren.

 

Mis het TV-Onderzoek whitepaper niet

Binnenkort verschijnt er een whitepaper met alle bevindingen uit ons tv-onderzoek. Daarbij hebben we ons gericht op de Tweakers community en de Nederlandse markt. We hebben de afgelopen maanden al veel inzichten gedeeld, maar de whitepaper zal nog verdere diepgang en analyses bevatten. Zodra hij af is, krijg je een seintje, dus hou je mailbox en onze website in de gaten!

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons