Goed nieuws voor gebruikers en adverteerders op Tweakers: binnenkort wordt het platform volledig third-party trackingvrij, een win-win situatie. We willen je graag vertellen wat die verandering betekent, dus lees snel verder.

Allereerst schetsen we de nabije toekomst en daarin zijn geen third-party tracking cookies meer te vinden. Het tijdperk van rücksichtslos verzamelen van grote hoeveelheden (privacy-gevoelige) data loopt ten einde en dat is maar goed ook. Personalisatie wordt door veel gebruikers gewaardeerd, maar de grens tussen een goede gebruikerservaring en stalking is in sommige gevallen flinterdun.

Een groot aantal internetbrowsers heeft third-party tracking daarom al in de ban gedaan en Google heeft aangekondigd dat Chrome (goed voor tweederde van alle gebruikers wereldwijd) vanaf eind 2023 ook zal volgen. In zekere zin bereidt Tweakers zich dus voor op een cookieloze toekomst.

 

Maar het is nog geen 2023, waarom doen jullie dit nu al?

Kortom, het is een kwestie van tijd voordat third-party tracking cookies volledig verdwijnen. Wij kiezen er liever voor om tijdig het roer om te gooien en onze adverteerders hierin mee te nemen dan dat adverteerders in 2023 overdonderd worden door een plotselinge aanpassing.

Ten eerste denken we aan onze gebruikers: privacy en het beschermen van data staat bij hen hoog in het vaandel en third-party tracking past daar simpelweg niet meer bij. Op Tweakers gebruiken de meeste desktop gebruikers (66%) en meer dan een kwart mobiele gebruikers (28%) dan ook een adblocker. Niet omdat ze problemen hebben met advertenties, maar slechts met de tracking die ermee gemoeid is.

Zonde, want zo zijn ze niet te bereiken door adverteerders. Voor de trouwe tweakers community lopen wij graag voorop in de ontwikkelingen en door een third-party trackingvrij platform te bieden, verwachten we een teruggang in het gebruik van adblockers te zullen zien.

 

Win-win situatie

En dat is niet alles, want met deze verandering focussen we volledig op contextual advertising. Tweakers is een platform met grote contextuele relevantie, waardoor de overgang naar trackingvrij geen effect heeft op de performance van jouw advertenties. De performance is en blijft namelijk gelinkt aan de contextuele relevantie van Tweakers en niet aan het gebruik van cookie segmenten en third party tracking. 

Sterker nog, dankzij de verwachte daling in gebruik van adblockers kun je een grotere doelgroep aanspreken. Ofwel, dezelfde goede performance, met een toename aan bereik/schaal!

 

Dus er verandert eigenlijk niet zoveel?

Adverteren op Tweakers blijft grotendeels gelijk aan de huidige situatie. We blijven dezelfde bannerposities met dezelfde bannerformaten aanbieden. De mogelijkheden om bepaalde pagina’s, productcategorieën of keywords te targeten, blijven ongewijzigd. Uiteraard blijf je rapportages ontvangen met impressies en clicks. 

Kortom, alle campagnes zoals die nu draaien op Tweakers draaien gewoon door, al zal in sommige gevallen het materiaal anders aangeleverd moeten worden.

 

OK, maar wat verandert er dan wel?

Het belangrijkste verschil met de huidige situatie is dat advertentiemateriaal niet meer vanaf de server van de adverteerder of een door de adverteerder ingeschakelde tussenpartij kan worden geserveerd. De gebruiker maakt dan namelijk rechtstreeks contact met de server van de adverteerder. En kan dan getraceerd worden. 

Alle advertenties worden daarom voortaan geserveerd vanaf Tweakers’ eigen advertentieserver, waarvoor we gebruik gaan maken van de technologie van Adhese. Daarom moeten wij het daadwerkelijke advertentiemateriaal ontvangen.

 

Vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over dit onderwerp, ingedeeld in categorieën. De komende tijd houden we je op de hoogte van wijzigingen en updates. Wil je alvast meer lezen over de cookieloze toekomst, de gevolgen en alternatieven? Wij delen graag onze kennis met jou op DPG Grow. Mis je nog een vraag of kom er niet uit, neem dan contact op met jouw contactpersoon of via salesit@dpgmedia.nl.

 

FAQ

  • Hoe moet ik banner advertenties aanleveren?
  • Mijn advertentiemateriaal is nu een (Javascript) tag, wat nu?
  • Ik wil graag advertenties gebruiken met dynamische inhoud?
  • Ik wil graag programmatic inkopen?
  • Welk advertentie uitleverplatform gaan jullie gebruiken?

Hoe moet ik banner advertenties aanleveren?

Impact op huidige campagne rond overgang
Banners kunnen in de nieuwe situatie aangeleverd worden op drie manieren:

1) Een afbeelding (JPG, PNG, GIF) met bijbehorende link
2) Een HTML5 creative
3) Een video file (MP4) voor in-read video advertenties

Wat niet wordt ondersteund is;

1) Javascript tags
2) Andersoortige tags afkomstig van servers van derden

Binnen de HTML5 creative mag geen externe Javascript gebruikt worden en mogen geen extern gehoste elementen worden gebruikt (zoals bijvoorbeeld Google Fonts). Alle gebruikte elementen moeten binnen HTML5 ZIP-file aanwezig zijn.

Wanneer je als adverteerder wil dat wij de kliks van HTML5-banners registreren en meten, die je gebruik te maken van standaard clickTags (zie hier voor meer details).

Wanneer je zélf de impressies in een eigen systeem wil meten, moet de URL voor de meetpixel los worden aangeleverd. Deze zullen we server-side aanroepen.

Indien je materiaal volledig geschikt is (lees: je adverteert nu al met een image of HTML5 creative zonder third-party tracking), zullen we de campagne één op één overzetten en hoef je dus niets te doen. Anders nemen we tijdig contact op.

Bekijk hier het overzicht met de technische specificaties.

Mijn advertentiemateriaal is nu een (Javascript) tag, wat nu?

Onderliggend is het materiaal vrijwel zeker een HTML5 creative. Vraag het bureau dat de creatives heeft gemaakt om de onderliggende creative (als ZIP-file) aan te leveren. Het uitleveren zal gebeuren door Tweakers’ eigen adserver.

Ik wil graag advertenties gebruiken met dynamische inhoud?

Hiervoor bieden we mogelijkheden in samenwerking met onze partner Adhese. Neem contact op met je Tweakers accountmanager en die brengt je in contact met de juiste persoon binnen Adhese.

Ik wil graag programmatic inkopen?

In principe ondersteunen we dit niet (meer), maar via een aantal SSP’s (o.a. Adform) is het mogelijk om programmatic advertenties zonder third-party tracking te koppelen aan Tweakers. De mogelijkheden qua targeting zijn programmatic beperkter dan bij directe inkoop. Neem voor meer informatie contact op met je Tweakers accountmanager.

Welk advertentie uitleverplatform gaan jullie gebruiken?

Binnen dit project maken we de overstap van Google Admanager naar de software van het Belgische bedrijf Adhese. Adhese biedt ons de mogelijkheid om een op eigen domein gehoste advertentieserver te gebruiken, die volledig vrij van cookies en third-party tracking kan werken.

De functionaliteit van Adhese is vergelijkbaar met andere advertieplatformen als Google Admanager en Xandr. Wel zorgt de keuze voor Third-Party Trackingvrij voor wat beperkingen, zoals beschreven in deze FAQ.

  • Wat gebeurt er met campagnes die nog lopen op het moment dat jullie overgaan op trackingvrij?
  • Deze wijzigingen vallen precies in de periode van mijn campagne. Hoe kunnen jullie helpen om de campagnes goed draaiend te houden / krijgen?

Wat gebeurt er met campagnes die nog lopen op het moment dat jullie overgaan op trackingvrij?

Voor campagnes waar je het materiaal al rechtstreeks aanlevert (zoals afbeeldingen of als HTML5 creative) verandert er helemaal niks. Uiteraard zien de rapportages van Adhese er wel anders uit dan die van Google Admanager. Maar ze bevatten dezelfde informatie.

Deze wijzigingen vallen precies in de periode van mijn campagne. Hoe kunnen jullie helpen om de campagnes goed draaiend te houden / krijgen?

Wij zullen campagnes omboeken, maar uiteraard zal de rapportage vanaf de overgang vanuit een andere systeem komen.

  • Wat zijn de (on)mogelijkheden qua frequency capping?
  • Wat zijn de (on)mogelijkheden qua contextual targeting?
  • Wat zijn de (on)mogelijkheden qua geo-targeting?

Wat zijn de (on)mogelijkheden qua frequency capping?

Frequency-capping is alleen mogelijk voor het deel van de bezoekers dat de first-part identifier van de adserver in de nieuwe Tweakers cookiemelding accepteert. Naar verwachting zal ca. 75% van de bezoekers dit accepteren. Voor gebruikers die geen cookies accepteren zal de frequency capping niet werken. Bij een minderheid van de bezoekers kan je banner dus iets vaker dan gewenst worden getoond.

Wat zijn de (on)mogelijkheden qua contextual targeting?

Net als nu is het mogelijk om campagnes te targeten op specifieke productcategorieën en keywords. Hierin verandert dus niets. Voor de bezoekers die de first-party identifier van de adserver accepteren (naar verwachting ca. 75% van de bezoekers) is het ook mogelijk om mensen die pagina’s met een bepaalde categorie / keyword hebben bezocht te bereiken op andere pagina’s op Tweakers (zogenaamde audiences). Ook dit is identiek aan de huidige situatie.

Wat zijn de (on)mogelijkheden qua geo-targeting?

Het is mogelijk om enkel Tweakers bezoekers te bereiken uit Nederland of België. Dit doen we op basis van de site-instelling van het land.

  • Hoe weet ik zeker dat de cijfers die jullie rapporteren kloppen?
  • Horen dagelijkse rapportages tot de mogelijkheid nu ik zelf de resultaten niet meer kan volgen?

Hoe weet ik zeker dat de cijfers die jullie rapporteren kloppen?

Een goede relatie met onze adverteerders is voor ons van levensbelang. Het is dus ook in ons belang om kloppende rapportages aan te leveren, je kunt ons vertrouwen.

Het is ook mogelijk om eigen meetpixels te gebruiken, die we wel server-side aanroepen. Indien gewenst kan ons proces, waarvoor we gebruik maken van de technologie van Adhese, ge-audit worden.

Horen dagelijkse rapportages tot de mogelijkheid nu ik zelf de resultaten niet meer kan volgen?

Wij kunnen geautomatiseerde rapportages inregelen en die op gewenste frequentie toesturen. Daarnaast zijn er dashboards beschikbaar waar je als adverteerder op kunt inloggen om de resultaten van de campagne in te zien. We rapporteren o.a. impressies, clicks en viewability. Wanneer overige diensten gewenst zijn, neem contact op met je Tweakers account manager of direct met salesit@dpgmedia.nl en we bekijken samen de mogelijkheden.

  • Wat voor invloed heeft dit op de targeting?
  • Kan ik nog wel een relevante campagne bij Tweakers opzetten zonder retargeten en de beschikbare inventory op keyword?
  • Hoe kan ik nu een zo specifiek mogelijke doelgroep bereiken?

Wat voor invloed heeft dit op de targeting?

Het targeten van specifieke gebruikers rond contexten op Tweakers is nog steeds mogelijk, hieraan verandert niets. Het retargeten van tweakers is en was ook in het verleden niet toegestaan.

Kan ik nog wel een relevante campagne bij Tweakers opzetten zonder retargeten en de beschikbare inventory op keyword?

Wij verwachten zo’n 75% van de gebruikers binnen Tweakers te kunnen retargeten op keyword. Daarnaast werken we hard aan andere mogelijkheden om de inventory binnen waardevolle contexten te vergroten.

Hoe kan ik nu een zo specifiek mogelijke doelgroep bereiken?

Tweakers biedt de mogelijkheid om te targeten op productcategorieën en keywords. Zo is het dus bijvoorbeeld mogelijk om te targeten op contexten als “laptop”, “televisies”, “apple”, “it pro”. Wanneer je mensen met een specifieke interesse of intent zoekt, neem contact op met je Tweakers accountmanager en we kijken samen naar de mogelijkheden.

  • Hoeveel procent van de gebruikers verwachten jullie te kunnen bereiken na deze wijziging?
  • Waarom kiezen jullie ervoor om niet de marktstandaard te volgen?
  • Geldt dit beleid ook voor België?
  • Heeft dit beleid consequenties voor de uitgelichte shop (draait momenteel en vooralsnog ook via DFP)?
  • Is het nog mogelijk om SOV's te bepalen?
  • Wat zijn de consequenties van deze overgang op de eerdere gedane inventory checks voor lopende campagnes?
  • Geldt dit beleid ook voor Hardware Info en Bestgetest.nl als andere techtitels?

Hoeveel procent van de gebruikers verwachten jullie te kunnen bereiken na deze wijziging?

Wij streven er naar het aantal gebruikers dat gebruik maakt van een adblocker minimaal te halveren.

Waarom kiezen jullie ervoor om niet de marktstandaard te volgen?

Tweakers heeft een bijzondere doelgroep die erg gevoelig is voor zaken rond privacy. Uit onze tests blijkt dat ruim 27% van de bezoekers alles zou weigeren bij gebruik van een standaard TCF 2.0 cookiewall, nog los van het feit dat meer dan de helft van de gebruikers een adblocker gebruikt. Door deze stap zijn we ervan overtuigd dat we onze community blij kunnen maken en daarmee deze waardevolle doelgroep ook voor jou als adverteerder beschikbaar kunnen maken.

Daar komt bij de martkstandaard (TCF cookiewalls) inmiddels illegaal is verklaard door de Belgische autoriteiten en ook in andere landen onder vuur ligt. De internet wereld transformeert in rap tempo naar cookie- en trackingloos. Wij nemen hierin een voortrekkersrol.

Geldt dit beleid ook voor België?

Dit nieuwe beleid geldt voor geheel Tweakers, dus Nederland en België.

Heeft dit beleid consequenties voor de uitgelichte shop (draait momenteel en vooralsnog ook via DFP)?

De uitgelichte shop gaat ook lopen via de nieuwe Tweakers adserver en zal functioneel niet veranderen ten opzichte van de huidige situatie.

Is het nog mogelijk om SOV's te bepalen?

Ja, geen probleem

Wat zijn de consequenties van deze overgang op de eerdere gedane inventory checks voor lopende campagnes?

Dat is een spannende, wat een nieuwe systeem kan pas inventory forecasts maken zodra het geruime tijd draait en voldoende historische gegevens heeft. Wij gaan er van uit dat de overstap een positieve en zeker geen negatieve impact gaat hebben op inventory. Zodoende kunnen we de huidige forecasts aanhouden.

Geldt dit beleid ook voor Hardware Info en Bestgetest.nl als andere techtitels?

Hardware Info en BestGetest gaan niet meteen mee, maar volgen later. Indien gewenst kunnen we voor specifieke partijen de campagne alsnog via Adhese uitleveren op Hardware Info en BestGetest (door een Adhese tag in Google Admanager te plaatsen).

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons