Goed nieuws voor gebruikers en adverteerders op Tweakers: binnenkort wordt het platform volledig third-party trackingvrij, een win-win situatie. We willen je graag vertellen wat die verandering betekent, dus lees snel verder.
Allereerst schetsen we de nabije toekomst en daarin zijn geen third-party tracking cookies meer te vinden. Het tijdperk van rücksichtslos verzamelen van grote hoeveelheden (privacy-gevoelige) data loopt ten einde en dat is maar goed ook. Personalisatie wordt door veel gebruikers gewaardeerd, maar de grens tussen een goede gebruikerservaring en stalking is in sommige gevallen flinterdun.
Een groot aantal internetbrowsers heeft third-party tracking daarom al in de ban gedaan en Google heeft aangekondigd dat Chrome (goed voor tweederde van alle gebruikers wereldwijd) vanaf eind 2023 ook zal volgen. In zekere zin bereidt Tweakers zich dus voor op een cookieloze toekomst.
Maar het is nog geen 2023, waarom doen jullie dit nu al?
Kortom, het is een kwestie van tijd voordat third-party tracking cookies volledig verdwijnen. Wij kiezen er liever voor om tijdig het roer om te gooien en onze adverteerders hierin mee te nemen dan dat adverteerders in 2023 overdonderd worden door een plotselinge aanpassing.
Ten eerste denken we aan onze gebruikers: privacy en het beschermen van data staat bij hen hoog in het vaandel en third-party tracking past daar simpelweg niet meer bij. Op Tweakers gebruiken de meeste desktop gebruikers en meer dan een kwart mobiele gebruikers dan ook een adblocker. Niet omdat ze problemen hebben met advertenties, maar slechts met de tracking die ermee gemoeid is.
Zonde, want zo zijn ze niet te bereiken door adverteerders. Voor de trouwe tweakers community lopen wij graag voorop in de ontwikkelingen en door een third-party trackingvrij platform te bieden, verwachten we een teruggang in het gebruik van adblockers te zullen zien.
Win-win situatie
En dat is niet alles, want met deze verandering focussen we volledig op contextual advertising. Tweakers is een platform met grote contextuele relevantie, waardoor de overgang naar trackingvrij geen effect heeft op de performance van jouw advertenties. De performance is en blijft namelijk gelinkt aan de contextuele relevantie van Tweakers en niet aan het gebruik van cookie segmenten en third party tracking.
Sterker nog, dankzij de verwachte daling in gebruik van adblockers kun je een grotere doelgroep aanspreken. Ofwel, dezelfde goede performance, met een toename aan bereik/schaal!
Dus er verandert eigenlijk niet zoveel?
Adverteren op Tweakers blijft grotendeels gelijk aan de huidige situatie. We blijven dezelfde bannerposities met dezelfde bannerformaten aanbieden. De mogelijkheden om bepaalde pagina’s, productcategorieën of keywords te targeten, blijven ongewijzigd. Uiteraard blijf je rapportages ontvangen met impressies en clicks.
Kortom, alle campagnes zoals die nu draaien op Tweakers draaien gewoon door, al zal in sommige gevallen het materiaal anders aangeleverd moeten worden.
OK, maar wat verandert er dan wel?
Het belangrijkste verschil met de huidige situatie is dat advertentiemateriaal niet meer vanaf de server van de adverteerder of een door de adverteerder ingeschakelde tussenpartij kan worden geserveerd. De gebruiker maakt dan namelijk rechtstreeks contact met de server van de adverteerder. En kan dan getraceerd worden.
Alle advertenties worden daarom voortaan geserveerd vanaf Tweakers’ eigen advertentieserver, waarvoor we gebruik gaan maken van de technologie van Adhese. Daarom moeten wij het daadwerkelijke advertentiemateriaal ontvangen.
Vragen
Hieronder vind je de meest gestelde vragen over dit onderwerp, ingedeeld in categorieën. De komende tijd houden we je op de hoogte van wijzigingen en updates. Wil je alvast meer lezen over de cookieloze toekomst, de gevolgen en alternatieven? Wij delen graag onze kennis met jou op DPG Grow. Mis je nog een vraag of kom er niet uit, neem dan contact op met jouw contactpersoon of via salesit@dpgmedia.nl.