Hoewel gamemaker Ubisoft en Tweakers al langer samenwerken, is er dit jaar een schepje bovenop gedaan. Tijdens langer lopende campagnes werden de Ubisoft Store en verschillende gameseries uitgebreid onder de aandacht gebracht. Een geslaagde samenwerking die, als het aan Ubisoft e-commerce manager Tony Bergsma ligt, in de toekomst alleen maar nauwer wordt.

Iedereen die ook maar enigszins thuis is in gaming, kent Ubisoft. Met franchises als Anno, Far Cry, Assassin’s Creed en Just Dance op zijn naam is het bedrijf een van de grootste spelers in de gamewereld. En dat al sinds halverwege de jaren negentig, toen het eerste deel van de game Rayman de doorbraak op de markt betekende.

Kortom, aan de naamsbekendheid van het bedrijf en de games hoeft niet zoveel te gebeuren. Voor e-commerce manager Tony Bergsma ging het begin dit jaar dan ook om de minder bekende Ubisoft Store, waar hun spelers (ze hebben het niet over klanten) onder meer games, exclusieve content en merchandise kunnen kopen. ‘We merkten dat hier nog veel winst te behalen viel. Onze spelers kunnen bijvoorbeeld punten sparen met hun aankopen en als ze 100 punten inzetten via het loyaliteitsprogramma, krijgen ze een vaste korting van 20 procent op al hun volgende aankopen. Daar vallen ook pre-orders onder, dat is best uniek. Maar er werd erg weinig gebruik van gemaakt, terwijl er heel veel spelers zijn die al op die 100 punten zitten. Daarom was het belangrijk om de Ubisoft Store en dit soort extra’s onder de aandacht te brengen.’

 

Tweakers was een inkoppertje

Als gameontwikkelaar kom je al snel bij Tweakers terecht, legt Bergsma uit: ‘Het is een prachtig platform en er is enorm veel overlap tussen onze doelgroepen. Er waren al jaren samenwerkingen tussen Ubisoft en Tweakers, maar meestal ging het om kortlopende single shot acties gericht op sales. En we adverteren natuurlijk in de Pricewatch. Maar dit keer wilden we een campagne die langer aandacht zou genereren voor de Ubisoft Store. Mede dankzij het grote bereik was Tweakers een inkoppertje; het is simpelweg een van de eerste partijen bij wie je aanklopt voor dit soort projecten.’

 

‘Spelers moeten elke keer dat wow!-gevoel krijgen’

Alles draait om de speler

Voor Ubisoft staat de speler centraal; in de games, maar ook in marketing-uitingen. ‘Wij willen de mensen onderdompelen in onze werelden. Ze moeten elke keer dat wow!-gevoel krijgen en dat is direct gekoppeld aan de kwaliteit van de boodschap’, aldus Bergsma. ‘Dat zie je terug bij de release van een nieuwe game, daar maken we altijd een groots event van. Maar ook in de aanloop naar zo’n release delen we online content om mensen warm te maken. Denk aan gameplay-beelden of stukjes van het verhaal. Onze doelgroep heeft een digitale focus en is vooral online te vinden, dus stemmen we onze uitingen daarop af. Een ding staat vast: originaliteit is key.’

 

A trip down memory lane

Met bovenstaande uitgangspunten in het achterhoofd, ontstond er een productieve samenwerking tussen Ubisoft, Tweakers en game-redacteur Jan Meijroos. Speerpunt in de campagne is een serie artikelen rond het thema Trip down memory lane, waarin wordt teruggeblikt op de geschiedenis van populaire gameseries. Bergsma: ‘Ik stond elke keer weer versteld van de artikelen die Jan schreef. Hij is een gevestigde naam in de gamewereld en zijn kennis over het veld is zo breed, dat ik er ook veel van leerde. Bovendien zorgde hij ervoor dat de tekst perfect aansloot bij de community, wat ook voor de nodige interactie zorgde. Veel communityleden hebben immers de nodige uren in die games doorgebracht.’

In september verschijnt het laatste artikel uit de reeks, over de Far Cry gameserie. Dit artikel wordt niet alleen gebruikt om de Ubisoft Store onder de aandacht te brengen, maar ook om de release van een nieuw deel aan te kondigen.

 

A trip down memory lane: Assassin’s Creed

 

Proeft naar meer

De trip down memory lane-artikelen zijn goed gelezen en hebben voor levendige discussies gezorgd. Bergsma kan dan ook tevreden terugblikken op een geslaagde samenwerking, ook al is de campagne nog niet volledig afgerond: ‘Uiteraard wordt er in de artikelen verwezen naar de Ubisoft Store en de resultaten zijn uitstekend. We zien een aanzienlijke stijging in het aantal nieuwe klanten die via Tweakers bij ons binnenkomen.’ En die korting waar we dit artikel mee begonnen, is ook veel vaker gebruikt. ‘Wat mij betreft bouwen we onze samenwerking in de toekomst nog verder uit’, zegt Bergsma. ‘Ubisoft en Tweakers kunnen elkaar alleen maar versterken.’

Ubisoft is al in gesprek voor campagnes tijdens het vierde kwartaal van dit jaar. Wil je meer weten over dit soort samenwerkingen en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons