Consumenten gebruiken de Tweaker Pricewatch al jaren om zich een weg te banen door het beschikbare aanbod op techgebied. Dat levert ons niet alleen tevreden bezoekers op, maar ook waardevolle marketing data. De inzichten die we daaruit halen, delen we graag met jullie. Met een EK-voetbaltoernooi in het vooruitzicht kijken we in deze Tweakers Insights naar de interesse voor televisies in 2021.

De consument wil vooral groter en goedkoper als het op de televisie aankomt. Over het afgelopen jaar zien we een sterke groei in interesse voor goedkopere televisies. Vooral 55 inch televisies van tussen de 500 en 1500 euro zijn populair. Die zijn geschikt voor 4K-resolutie, hebben smart-functies en zijn kwalitatief meer dan goed genoeg voor de gemiddelde Nederlander of Belg. Duurdere modellen verliezen juist jaar na jaar terrein.

TV clicks per prijssegment

 

Maak gebruik van het EK

Gezien de grote vraag naar goedkope 55 inch televisies, biedt het aankomende EK mooie kansen. Voor veel consumenten is dit hét moment om een nieuwe televisie aan te schaffen. Daarom zal een sterke marketingcampagne met dit type tv als middelpunt heel succesvol zijn. Hou er wel rekening mee dat sommige consumenten door de lagere prijzen kunnen twijfelen aan de kwaliteit. Daarom is het verstandig om gebruikersreviews in te zetten om hen over de streep te trekken.

 

Televisies met 4K en 8K resolutie

Het lijkt erop dat er langzaam een einde komt aan Full HD als standaardresolutie voor televisies. 4K wint jaar na jaar terrein en dat valt samen met de toenemende populariteit van 55 inch schermen, die standaard uitgerust zijn met een 4K-paneel. Als we nog een stap verder kijken naar 8K, zien we dat dit hier momenteel nog weinig vraag naar is. Het is duidelijk een niche, met lage verkoopcijfers. Dat komt met name door het gebrek aan 8K-content en het feit dat 8K vooralsnog alleen op hele grote, en dus dure, schermen (vanaf 65 inch) beschikbaar is.

 

4k clicks VS 8k clicks

 

Kleine campagnes voor 8K

Groots inzetten op 8K heeft volgens ons weinig zin. De technologie is voor teveel mensen niet toegankelijk en er is nog te weinig content voor. Wel kan het zin hebben om juist slimme campagnes in te zetten om de specifieke doelgroep die wel interesse heeft in 8K te benaderen. Bijvoorbeeld via keyword targeting

Maak gebruik van deze TV marketing insights. Volgende maand duiken we nog dieper in de performance van televisies in de Pricewatch.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons