Amsterdam – 11 november 2021. Retailers, marketeers en miljoenen consumenten maken zich op voor 26 november: Black Friday. Dat die dag er dit jaar anders uit gaat zien dan vorig jaar, staat vrijwel vast. Maar hoe dan? We blikken voorzichtig vooruit met Michel Willemsen, Online Marketeer en Daniela Sarlo, Hoofd Commercie bij Expert. 

Ondanks aanhoudende globale prijsstijgingen, productietekorten, logistieke issues, kortom de onvoorspelbaarheid van de totale wereldeconomie, verwacht Willemsen een groot succes: ‘De challenges zijn groot, maar als je goed voorbereid bent en je hebt 140 winkels met een eigen magazijn tot je beschikking, kan je voldoende producten op voorraad hebben en via slimme en lokale distributie alles op tijd leveren. Het is zoals altijd aan inkoop en distributie om alles in goede banen te leiden.’

We kunnen vooropstellen dat Black Friday voorlopig niet meer van de kalender verdwijnt in Nederland. Waar het een jaar of vijf geleden nog zoeken was naar bedrijven die meededen aan de uit de VS overgewaaide kortingsperiode, is het nu volledig ingeburgerd. ‘Black Friday is niet meer weg te denken’, aldus Willemsen. ‘Aan de ene kant voor ons, want qua omzet is die dag zo belangrijk dat je niet zonder kunt. Maar je ziet het ook aan de consument. Mensen wachten erop, stellen aankopen uit omdat ze liever wachten op een nog betere deal. Daar zal het dus niet aan liggen.’ 

 

Nieuwe records?

Maar of het niveau van vorig jaar gehaald wordt, is de vraag. Toen draaide iDeal overuren met een record aan transacties. Bovendien waren de internationale problemen met de logistiek toen nog minder prominent aanwezig dan nu. Willemsen: ‘Toen waren er ook problemen, maar fabrikanten hadden vaak zelf nog wel voorraden om uit te putten. Ook zaten we toen nog in een gedeeltelijke lockdown, maar in bijvoorbeeld Duitsland waren de fysieke winkels al dicht. Daardoor kon er met voorraden geschoven worden, om ze hier te verkopen. Dat is dit jaar compleet anders. Hier en in de omringende landen zijn de winkels weer open en dat drukt op de voorraden.’

Om die piekdrukte aan te pakken smeren steeds meer retailers Black Friday uit over een week. Ook verzinnen ze steeds nieuwe manieren om mooie deals te presenteren aan consumenten, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven. Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste deals. Willemsen: ‘Op het gebied van distributie zie je ook steeds meer dropshipping. Bij Expert doen we dat voor een heel klein gedeelte van ons productaanbod, dat zijn alleen producten waar geen directe service aan vast zit, zoals een scheerapparaat of koptelefoon.’ Waarbij de winkel altijd de eindregie behoudt en de service verleent zoals bij een Expert winkel hoort.

 

Tijdige voorbereiding is cruciaal

Vanwege de aanhoudende logistieke problemen, is een zeer vroegtijdige voorbereiding van groot belang. De inkoopafdeling van Expert is dan ook al maanden druk, maar dat is eigenlijk nooit anders geweest. Daniela Sarlo: ‘Wij zijn dit jaar eerder gestart dan ooit en we hebben het uitstekend onder controle. Onze inkopers zijn nu aan zet om te zorgen dat we voldoende aanbiedingen hebben. Om er zeker van te zijn dat er genoeg binnenkomt, kiezen we er nu soms voor om minder verschillende producten uit een categorie in te kopen en juist te focussen op een grotere bulk van een kleiner aantal producten. Gelukkig hebben we alles binnen en kunnen we Black Friday goed aan. Net als voorgaande jaren verwachten we dat TV- en audio producten populair zullen zijn, vooral in het hogere segment. 

‘Mensen wachten op Black Friday, ze stellen aankopen uit.’

 

Om (een deel van) de problemen aan te vliegen, maakt Expert gebruik van een eigen distributiesysteem. De fysieke winkels en een paar honderd bezorgauto’s worden ingezet om minder afhankelijk te zijn van bezorgdiensten als PostNL, DHL en UPS. De piekdrukte van vorig jaar tijdens Black Friday zorgde voor vertraging, waardoor veel pakketjes te laat bezorgd werden. ‘Door ons eigen distributiekanaal te gebruiken, voorkomen we dat. Inkoop en distributie moeten dus echt als een goed geoliede machine samenwerken.’

 

Online of de winkel in?

Eerder schreven we dat de verschuiving van de fysieke winkel naar online shoppen een blijvende impact zal hebben. In het geval van Expert ligt dat iets anders, hoogstwaarschijnlijk vanwege de doelgroep van de winkelketen, aldus Willemsen: ‘Tijdens de lockdowns zag je ook bij ons een flinke verschuiving naar online, maar sinds de versoepelingen vlakt die weer af. Dus ook tijdens een pandemie weten de klanten van Expert de winkel gewoon te vinden. Zij willen dichtbij shoppen met de bijbehorende lokale service. Dat zien we steeds weer terug in onze data-analyses.’

Kortom, de komende weken worden druk voor retailers en marketeers. Hoe Black Friday 2021 er precies uit gaat zien is moeilijk te voorspellen, maar dat de globale tekorten en logistieke problemen belangrijke rollen gaan spelen, staat vrijwel vast. Willemsen: ‘Dankzij vroegtijdige voorbereiding, een grote eigen voorraad en controle over de distributie maken wij er dit jaar weer een succes van!’ 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons