In deze serie over de televisiemarkt hebben we tot nu toe vooral gekeken naar de top 5 merken op basis van het aantal clickouts in de Tweakers Pricewatch: LG, Samsung, Sony, Philips en Panasonic. Maar hoe vergaat het de merken die daarna komen? Zien we daar potentiële toppers of juist afvallers? Hoe kun je daar als merk of winkel op inspelen?

Na de top 5 merken in de Pricewatch zien we Salora, Xiaomi, Sharp, TCL, Hisense en Toshiba als ‘grotere kleinere’ spelers. Zij nemen tussen de 5 en 7 procent van alle clickouts op televisies voor hun rekening.

 

Winnaars en verliezers

Daarbij zijn er grote verschillen tussen de performance van de verschillende merken. Vooral Xiaomi, Hisense en TCL hebben hun marktaandeel in de Pricewatch flink uitgebreid. Het is nieuwkomer Xiaomi (sinds januari 2019 met televisies in de Pricewatch) zelfs gelukt om het clickout-percentage te verdriedubbelen. Ook Hisense en TCL zijn sterk gegroeid. Toshiba en Salora zijn redelijk gelijk gebleven en Sharp is sterk gedaald.

TV markt clickout-percentage

 

Xiaomi

Xiaomi is in de Benelux aan een opmars bezig en dat betaalt zich uit. Begin 2020 opende de fabrikant één van zijn West-Europese hoofdkantoren in Den Haag, in oktober 2020 ging de eerste winkel in Rotterdam open. Omdat het merk veel value for money biedt, ligt het merk goed binnen de doelgroep die Tweakers bereikt. Wereldwijd blijft Xiaomi wel nog een nichespeler.

 

Hisense en TCL

De Chinese merken Hisense en TCL zijn wereldwijd juist grote spelers geworden. Laatstgenoemde is inmiddels de nummer 2 in de Verenigde Staten. In Europa lijkt de interesse eveneens toe te nemen, dat zien we ook binnen de Tweakers doelgroep. Bovendien zijn er al meerdere modellen van Hisense getest door de Tweakers redactie, televisies van TCL en Xiaomi volgen binnenkort. De aandacht van de redacteuren hebben ze dus ook. Daarom verwachten wij dat beide merken de komende jaren nog meer marktaandeel van de gevestigde namen gaan afsnoepen.

De populairste producten van de challengers in de Pricewatch zijn momenteel de Xiaomi Mi TV 43 inch, en de Hisense 50U7QF.

Voor retailers bieden de grotere kleinere spelers veel kansen. Vooral acties rond Xiaomi, Hisense en/of TCL kunnen wel eens heel succesvol zijn. Ben je op zoek naar advies bij het kiezen van de juiste mediakanalen om acties op poten te zetten ? Neem dan contact op met je Account Manager bij DPG Technology.

Maak gebruik van deze TV marketing insights. Vorige maand stonden de top 5 TV merken binnen de pricewatch centraal. Deze insights lees je hier.

 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons