AMSTERDAM, 18 november 2020 – Black Friday is al lang niet meer alleen een Amerikaans fenomeen. Het wordt ook in de agenda’s van alle Nederlandse webwinkels en retailers met een rode pen omcirkeld, ook dit jaar. Er is in 2020 veel afgelast, maar Black Friday gaat door. Toch hoort technologiewebsite Tweakers veel signalen over aanpassingen die moeten leiden tot een spreiding van de aanbiedingengekte, oftewel: flatten the Black Friday curve.

Dit jaar valt Black Friday op 27 november, traditiegetrouw de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten. Het spektakel was inmiddels al uitgedijd tot een hele week vol aanbiedingen, die wordt afgesloten met Cyber Monday, dit jaar op 30 november. Uit diverse bronnen verneemt Tweakers echter dat tal van retailers en webwinkels dit jaar nog vroeger beginnen met de Black Friday-aanbiedingen en zullen focussen op online verkoop om drukte in de winkel te voorkomen. Amazon heeft al officieel aangekondigd dat het op 20 november zal starten.

De spreiding is vooral bedoeld om piekdrukte en dus overbelasting in het magazijn, toch al onderbezet, te voorkomen. Bij de verschillende pakketvervoerders spelen dezelfde perikelen. PostNL communiceert al naar consumenten om tijdig te bestellen. Om snel je gewenste producten te ontvangen, geeft het als tip om doordeweeks te bestellen en vooral niet te wachten tot Black Friday, alles voor een optimale spreiding van de drukte.

 

Kom beslagen ten ijs

Tweakers houdt het hele jaar de prijzen bij van duizenden techproducten. Zo kan het tijdig zien wanneer de prijzen significant gaan dalen. Net als in voorgaande jaren toont de technologiewebsite de beste deals overzichtelijk per categorie. De beste deals bestaan uit de optimale combinaties van procentuele prijsdaling, verkrijgbaarheid bij verschillende partijen en populariteit onder de doelgroep. Als de getoonde prijs de laagste is sinds vijf maanden, dan wordt dit met een extra ‘laagsteprijslabel’ aangeduid. “Zie je ergens een interessante aanbieding geadverteerd worden. Controleer dan altijd even deze deal in de Pricewatch op Tweakers. Hier zie je per product eenvoudig of de geadverteerde prijs wel degelijk een goede aanbieding is. Soms wordt een product namelijk in aanloop naar Black Friday in prijs verhoogd om tijdens Black Friday van een fictieve korting te worden verzien”, vertelt Wanja Allessie, Directeur DPG Technology.

Wout Funnekotter, hoofdredacteur Tweakers, vult aan: “Tijdens Black Friday zullen er genoeg mensen zijn die zich laten verleiden tot een impulsaankoop. Wil je echter beslagen ten ijs komen en geen overbodige uitgaven doen, dan is het wellicht verstandiger om vooraf te bepalen welk product je wil hebben, mocht het in de aanbieding komen. De prijsalertfunctionaliteit van de Pricewatch kan je daarbij helpen. Bereikt het product namelijk het door jou ingestelde prijsniveau, dan stellen we je daarvan op de hoogte. Voor het instellen van een prijsalert is een Tweakers-account sinds vorig jaar niet meer verplicht.”

Dit jaar heeft Tweakers ook een Techdeals Alert geïntroduceerd. Hiermee kun je voor zes populaire categorieën een ‘alert’ instellen. Dit gebeurt inmiddels veelvuldig en uit de data blijkt dat de categorie televisies het populairst is. Deze categorie wordt op de voet gevolgd door de smarthomecategorie. Laatstgenoemde categorie is bezig aan een flinke opmars, want vorig jaar was die nog niet terug te vinden in de top zes populairste categorieën in de Pricewatch tijdens Black Friday. De top drie wordt gecomplementeerd door de categorie smartphones.

Tweakers adviseert consumenten die dit jaar tijdens Black Friday beslagen ten ijs willen komen, om zich goed voor te bereiden. “Zoek vooraf uit welke producten je echt wil hebben en stel hiervoor een prijsalert of Techdeals Alert in. Zo weet je zeker dat je geen deal meer mist, helemaal niet nu het onduidelijk is wanneer de Black Friday-gekte echt losbarst. Je kan er maar beter op voorbereid zijn”, aldus Allessie.

 

Over Tweakers en DPG Technology

DPG Technology is onderdeel van DPG Media (voorheen de Persgroep), het grootste mediahuis van Nederland en België, met in het merkportfolio de technologiemerken Tweakers, Hardware Info en AD Tech. Deze hebben een gezamenlijk bereik van vijf miljoen bezoekers per maand. Behalve nieuws en reviews biedt DPG Technology een product- en prijsvergelijker, en een forum met een zeer grote en actieve community.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons