We gaan weer verder met inzichten die we uit de Tweakers Pricewatch. De afgelopen maanden hebben we gekeken naar het populairste type tv en waar consumenten die tv het liefste kopen. Dit keer staat het moment van aankoop centraal. Dit Belgische onderzoek liet in 2016 al zien dat televisieverkopen in de aanloop naar een EK een enorme boost krijgen. Kortom, het EK van 2021 is hét evenement dat je niet mag missen!

Er zijn natuurlijk nog veel meer inhakers gedurende het jaar. Maar wat zijn nou dé momenten in Nederland en België? Wanneer is het belangrijk dat je de boot niet mist en jouw product in het zonnetje zet? En hoe verhoudt het aantal clickouts/de populariteit op Tweakers zich tot deze momenten? Zijn zij net zo bevattelijk voor een goede campagne op dezelfde momenten in het jaar?

 

Let goed op deze topmomenten

Er zijn een aantal gebeurtenissen waar je als marketeer bovenop moet zitten. De belangrijkste zijn:

 

 

Belangrijke sportevenementen, zoals een EK of WKZoals we al zeiden, het vakantiegeld is binnen en het toernooi gaat bijna van start. Voor veel mensen een moment om een grote aankoop te doen en op een groot scherm te genieten van het voetbal. In deze periode verschijnt soms een tweede piek wanneer het Nederlands of Belgisch elftal het tot de kwartfinales redt.

 

 

Black Friday en Cyber Monday In een paar jaar hebben deze uit Amerika overgewaaide shopdagen een sterke voet aan de grond gekregen in Nederland en België. Niet alleen televisies, zo’n beetje alle productcategorieën zien een piek in het aantal verkopen.

 

 

Productlanceringen – Vooral de CES beurs in januari is een belangrijke aanjager. De producten die dan geïntroduceerd worden, komen tussen april en mei op de markt. Dat stuwt de verkoopcijfers omhoog. Kanttekening hierbij is wel dat productlanceringen momenteel gepaard gaan met slechte bevoorrading en schaarste. Dit heeft te maken met de aanvoer van producten uit Azië, die slecht verloopt. Televisies hebben hier minder last van, die worden als losse onderdelen geïmporteerd en in Europa geassembleerd.

 

 

Cashback-acties – Normaal gesproken komen cashback-acties het hele jaar voor, maar ook deze categorie staat onder druk door bevoorradingsproblemen. De verwachting is dat fabrikanten met oude modellen gaan stunten en minder acties voor nieuwe producten opzetten.

 

 

Solden (België) – Ook al zijn de traditionele soldenperiodes in België (januari en juli) niet meer zo belangrijk als dat ze ooit waren, toch zien we in zowel januari als juli jaarlijks een uplift in de interesse naar een nieuwe televisie.

 


Belangrijke maanden voor tweakers in Nederland

Kopen de techneuten van Tweakers hun televisies op dezelfde momenten? Als we kijken naar de clickouts in de Pricewatch, lijkt het daar wel op. Ieder jaar zijn er drie topmaanden: januari, mei (vakantiegeld) en november (Black Friday). De piek rond Black Friday is veruit de hoogste. Die ligt 30 procent hoger dan de piek in januari, die op zijn beurt weer een 20 procent hoger ligt dan de periode rond het vakantiegeld. En wanneer tweakers hun vakantiegeld binnen hebben, stijgen de verkopen met 25 procent ten opzichte van het gemiddelde.

 

Topmaanden in België

Ook in België steekt Black Friday met kop en schouders boven de rest uit als het gaat om televisieverkopen. De piek is dan 30 procent hoger dan de andere koopmomenten: de soldenperiodes in januari en augustus. In mei 2018 was een extra piek zichtbaar, toen het Belgische voetbalelftal zich voor het WK voetbal kwalificeerde. Zo zie je maar wat een invloed een voetbaltoernooi kan hebben.

 

Speel in op piekmomenten

Kortom, we hebben in Nederland het vakantiegeld, het EK voetbal en Black Friday nog in het (verre) vooruitzicht. In België staan de soldenperiodes ook nog in de agenda. Met die piekmomenten in aantocht is het verstandig om tijdig te beginnen met een stevige mediaplanning.

Let wel, de concurrentie in deze periodes zal moordend zijn. Zorg dus voor een opvallende campagne, die net even anders is dan de anderen, bijvoorbeeld door een aparte boodschap, aantrekkelijke pricing of een slimme targeting.

Wanneer je op Tweakers adverteert kan ons reclamebureau “Bureau Gekkigheid” je helpen bij het ontwikkelen van een maatwerk campagne met als doel je doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken. Sowieso raden we je aan voldoende online content gereed te hebben, zodat je product online snel gevonden is. Denk bijvoorbeeld aan reviews.

Kom je middelen tekort of lukt het niet om je genoeg te differentiëren, dan kun je overwegen om juist buiten deze periodes te adverteren. Er is dan minder concurrentie en je zichtbaarheid is groter. En ook in die periodes zoeken consumenten naar een nieuwe televisie.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons