Wil de consument een smart tv? Een dure of juist grote televisie? Of allebei? In dit artikel krijg je een voorproefje van de bevindingen uit ons tv-gebruikersonderzoek. We vroegen Belgische en Nederlandse consumenten én de Tweakers community onder meer welke kenmerken of functionaliteiten potentiële kopers over de streep kunnen trekken. Binnenkort presenteren we de uitkomsten in een uitgebreide whitepaper. Wellicht overbodige spoiler: zowel Nederlanders als Vlamingen vinden de prijs het belangrijkst.

Het lijkt erop dat de dagen van de tv zonder poespas geteld zijn. Apps hebben de toekomst. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de meerderheid van Vlamingen en Nederlanders een smart tv heeft. Van de ondervraagde Nederlanders heeft 68% er een, tegenover 61% van de Vlamingen. Het zijn vooral jongeren die kiezen voor een smart tv; opleidingsniveau en inkomen lijken geen rol te spelen.

Tech community neemt het voortouw

Het zal geen verrassing zijn dat er binnen de Tweakers community veel meer smart tv’s te vinden zijn (81% in Nederland, 70% in België). Smart functionaliteiten zijn bij uitstek een feature die tech-savvy early adopters interessant vinden, zoals de communityleden. Kortom, de smart tv raakt behoorlijk ingeburgerd en lijkt de nieuwe standaard te worden. De tech doelgroep gaat voorop en de rest van de markt volgt.

 

De belangrijkste functionaliteiten

Als Nederlanders en Vlamingen zich oriënteren op de aanschaf van een nieuwe tv, kijken ze naar een aantal eigenschappen van het apparaat. De prijs en grootte van het beeldscherm staan bij zowel Nederlanders als Belgen bovenaan. Daarna volgen beeldkwaliteit, smart functionaliteiten en het schermtype. Wat opvalt, is dat het merk volgens beide groepen van relatief weinig belang is. Slechts 20% van de Nederlanders en Vlamingen vindt dit belangrijk. Ook zien we dat 1 op de 4 Vlamingen het energielabel belangrijk vindt, tegenover 1 op de 8 Nederlanders.

Wat mag het kosten?

Aangezien de aanschafprijs doorslaggevend is in de aankoopbeslissing, vroegen we ons af wat consumenten tegenwoordig voor een tv willen betalen. Hierbij viel op dat de gemiddelde Vlaming met gemiddeld 888 euro aanzienlijk minder aan een televisie willen uitgeven dan de gemiddelde Nederlander (1052 euro). Leden van de Tweakers community zijn daarentegen bereid om juist veel meer te betalen. Zij kwamen gemiddeld op 1437 (Nederland) en 1477 (België) euro. Tussen Vlaamse en Nederlandse tweakers zit dus vrijwel geen verschil.

Bij deze marktcijfers spelen leeftijd en inkomen wel degelijk een rol. Hoe hoger de leeftijd of het inkomen, hoe hoger het bedrag dat de consument wil spenderen. Voor adverteerders is het dus verstandig om duurdere, luxere tv’s te richten op een iets ouder publiek met een hoger inkomen. Ook voor de techdoelgroep is dit segment interessant. Een campagne gericht op tweakers.

Wil je nog meer inzichten over de verkoop van (smart) tv’s? Binnenkort publiceren we een whitepaper waarin we nog verder de cijfers in duiken. Hou onze website en nieuwsbrief in de gaten!

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons