Op 1 maart 2021 gingen de laatste vier vestigingen van computerwinkel Paradigit dicht. Het bedrijf gaat alleen nog online verder. Daarmee is het de hekkensluiter na een lange reeks computerwinkels die de deuren sloten. Op een kleine enkeling na is de computerwinkel in 2021 zo goed als verdwenen uit de Nederlandse winkelstraat. Hoe kan dit? En wat is de toekomst? Deze vragen en meer staan de komende weken centraal in deze serie over de veranderende retail in Nederland.

 

Einde van een tijdperk

Met het vertrek van Paradigit uit de winkelstraat komt er een definitief einde aan een gouden tijd voor computerwinkels. In de jaren negentig sprongen ze nog als paddenstoelen uit de grond, van Mycom tot Dynabyte tot Vobis. Hun succes kwam niet alleen voort uit verkoop, maar ook uit het geven van advies. “Online was toen nog geen gemeengoed”, zegt lector Digital Commerce Jesse Weltevreden. “Consumenten wisten in die tijd nog weinig van computers, maar de hype was er wel. Dus ging iedereen naar de winkel om zich te laten informeren.”

 

Paradigit in Utrecht in 2009, foto: Google Street View

 

De klant zoekt het zelf wel uit

Inmiddels is die tijd van de onwetende klant wel voorbij. Tegenwoordig weet een consument vaak meer van een specifiek product dan een winkelmedewerker, mede dankzij online communities als Tweakers en Hardware Info. Na het jaar 2000 kwam dat in een stroomversnelling: steeds meer informatie en advies werd online beschikbaar, waardoor mensen zichzelf informeerden voordat ze naar de winkel kwamen. Of ze kochten uiteindelijk bij webshops, die scherpere prijzen kunnen bieden. De adviesrol van het winkelpersoneel viel daarmee grotendeels weg. Dat merkten ze bij Paradigit ook, vertelt algemeen directeur René Axmacher: “Klanten hadden je in de beginjaren echt nodig, want voor computers had je kennis en kunde nodig. Dat is veranderd; het product computer is volwassen geworden.”

 

Location, location, location

Door de economische crisis van 2008 vielen veel kleine spelers af, of ze werden overgenomen door de grote ketens. Maar ook voor de grote jongens werd het rond 2010 moeilijker om winst te blijven maken. Marges krompen steeds verder en er werd bezuinigd worden op gekwalificeerd personeel. Daar komt bij dat de centrale ligging van veel computerwinkels tegen ze ging werken. Die locatie was in de jaren negentig nog belangrijk voor zichtbaarheid en aanloop. Twintig jaar later zorgde de hoge huur juist voor een financiële strop. Vanaf 2012 volgde faillissement op faillissement. In 2017 waren volgens het CBS 42 procent van alle fysieke computerwinkels gesloten, ten opzichte van tien jaar eerder. Daaronder vallen ook de vroegere reuzen Dynabyte, Mycom, iCentre, Dixons en de fysieke winkeltak van Paradigit.

Het valt allemaal onder de cirkel van het leven in de winkelstraat, vindt Weltevreden: “Je ziet andere sectoren opkomen en ondergaan. In de jaren zestig en zeventig waren het bontwinkels; die verdwenen na wetgeving. Daarna verdwenen cd-winkels en reisbureaus. Nu zijn het goudwisselkantoren, e-sigarettenwinkels en belwinkels. Er is altijd dynamiek in de winkelstraat.”

 

De stap naar online

In die periode waarin fysieke winkels ten onder gaan, verschoven de retailers hun strategie naar online. Mycom en Paradigit vernieuwden hun webshops en richten zich, in een handjevol overgebleven winkels, op service.

Een andere reden voor het sluiten van fysieke winkels komt vanuit de fabrikanten. Die willen minder investeren om hun producten tentoon te stellen in winkels, vertelt commercieel directeur Thom Rijsterborgh van Paradigit. “Er zijn tweehonderd verschillende Lenovo-laptops te koop. Het heeft geen zin om die in de winkel neer te zetten, want ze zien er allemaal hetzelfde uit. Fabrikanten vinden dat ze klanten online beter kunnen informeren over hun line-up.” Zodoende werd de winkelvloer digitaal. Als de overgebleven winkels begin 2021 nog steeds verlies maken, trekt Paradigit de stekker hier ook uit.

 

De webshop van Paradigit

 

Kijken naar de toekomst

Volgens Rijsterborgh gaat het online inmiddels zo goed, dat de winkels open hadden kunnen blijven. Maar met welk nut? Het verdienmodel van de winkels werkt niet meer. “Winkels zijn meer sentiment dan noodzaak”, zegt ook Axmacher. “Wij kijken naar de toekomst en denken dat we onze aandacht beter op online kunnen richten. Ook de service die we in de winkels leverden, is inmiddels naar online verplaatst.”

Dit artikel kwam tot stand dankzij deze analyse van Tweakers redacteur Stephan Vegelien.

De stap van offline naar online gaat niet zonder slag of stoot. Volgende maand kijken we naar deze transitie, de kansen die het biedt en de vele valkuilen die het met zich meebrengt.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons