Hoe zet je jezelf neer als autoriteit op het gebied van tv’s? Door je onwetendheid op een ander gebied te benadrukken, dachten ze bij DPG Technology toen de Tweakers sportzomercampagne werd besproken. Een stukje omgekeerde psychologie, zelfspot en een strakke nieuwe campagnestijl leidde tot een effectieve campagne gericht op zowel de techliefhebber als de mainstream klant. DPG Technology brand manager Jitske Riemersma neemt het voortouw in de campagne en vertelt hoe ze op het idee kwamen en wat de prestaties van het Nederlands en Belgisch elftal ermee te maken hebben.

Je hebt ze misschien al gezien of gehoord: printmedia, radiospotjes en online banners, video’s en widgets met kreten als We weten niks van opstellingen, maar wel alles van instellingen en We weten niks van 4-3-3, maar wel alles van 4K-resolutie. Het mag duidelijk zijn: zelfspot en een dikke knipoog staan centraal in de nieuwe sportzomercampagne van Tweakers.

 

 

‘Tijdens een EK zijn er ineens 17 miljoen voetbalexperts’, begint Riemersma. ‘Terwijl we eigenlijk een tv expert nodig hebben. Zoek je de perfecte tv om het toernooi op te volgen? Dan moet je bij ons zijn. Het is een simpele, sterke boodschap, die onze expertise stevig neerzet.’ Bovendien is het een insteek die je bij zo’n beetje iedere sport kan toepassen. Bij DPG Technology staan de uitingen gericht op voor de Tour de France (We weten niks van neuslengte, maar wel alles van kijkafstand) en Wimbledon (We weten niks van backhands, maar wel alles van backlights) al in de startblokken.

 


 

Gloednieuwe campagnestijl

Die boodschap werd in een volledig nieuwe campagnestijl gegoten. Het werd een isometrisch ontwerp in de herkenbare kleuren van Tweakers, waarbij een televisie centraal staat. ‘De inspiratie voor deze stijl kwam van het 8-bit ontwerp dat we vorig jaar met Black Friday hebben gebruikt. Het voordeel van deze stijl is dat je kleine wereldjes kunt creëren en dat aspect hebben we verder uitgewerkt’, vertelt Riemersma, ‘Met dit ontwerp is het in een klap duidelijk. Wij staan achter de tv en houden ons bezig met de techniek, terwijl jij je wedstrijd kan kijken. Het is een stijl die zowel de techliefhebber als de meer mainstream doelgroep aanspreekt. Die core doelgroep van techliefhebbers is voor ons het belangrijkst, maar met dit product en dit thema kun je ook andere tech geïnteresseerden bereiken.’ Een andere eis was dat de campagnestijl toegepast kan worden voor meerdere momenten. Door simpelweg te veranderen wat er op de tv te zien is, kan moeiteloos worden geschakeld naar andere evenementen. Zo blijft de campagne herkenbaar.

 

Doelstellingen sportzomercampagne

  • Merkpositie behouden met een merkpositionering als autoriteit op het gebied van technologie (in dit geval televisies).
  • Een stevige positie resulteert volgens ons in een goede performance.

Betrouwbaarheid staat centraal

Alle media-uitingen verwijzen door naar de landingspagina van de sportzomercampagne. Daar vinden bezoekers kooptips, uitleg en een overzicht van de beste deals in de Tweakers Pricewatch. ‘Na het radiospotje gebruiken we nog een tag-on van vijf seconden, die de url van de landingspagina herhaalt’, vertelt Riemersma. ‘We willen echt iedereen naar die landingspagina hebben, want het is belangrijk om bezoekers iets te bieden voordat ze in het kooptraject terechtkomen. Betrouwbaarheid is één van onze kernwaarden en zeker in het geval van Tweakers geldt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Daarom is die landingspagina als verzamelpunt van waardevolle content essentieel.’ Daarnaast is de landingspagina als centrale hub een uitstekend middel om de effectiviteit van de campagne te meten.

 

Inspringen op de actualiteiten

Inmiddels is het EK losgebarsten en hebben Nederland en België de eerste overwinningen binnen. Binnenkort beginnen ook de Tour de France en Wimbledon. De Sportzomer campagne richt zich ook met speciale uitingen op deze toernooien, legt Riemersma uit: ‘Zolang het Nederlands en Belgisch elftal in het EK zitten, spelen we hierop in met de EK-uitingen. Mochten ze eruit liggen, dan zul je alleen nog de Tour de France en Wimbledon uitingen tegen komen. Gaat het juist heel goed en staat Nederland of België in de finale, dan kunnen we daar uiteraard weer op inspelen.’ Dankzij de sterke boodschap en campagnestijl van de sportzomercampagne zou dat een kleine moeite zijn. Riemersma: ‘De isometrische werkt goed en is op een herkenbare manier aan te passen naar andere relevante koopmomenten, zoals Black Friday en kerst.’

 

Tips voor een geslaagde campagne

  •  Werk eerst je concept volledig uit en zorg dat je stijl en boodschap staan als een huis
  • Begin op tijd
  • Besteed veel aandacht aan briefings voor externe bureaus. Hoe beter de briefing, hoe beter het resultaat
  • Slogans en CTA: hou ze kort, maar krachtig
  • Vraag om feedback
  • Bied bezoekers waardevolle content voordat je ze doorstuurt in het koopproces

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons