Het is weer tijd voor nieuwe inzichten uit de Tweakers Pricewatch. Vorige maand lieten we je zien dat consumenten vooral op zoek zijn naar grote tv’s (55 inch) in het goedkopere segment. Ook kon je lezen dat 4K op stoom komt als de nieuwe standaardresolutie en dat 8K nog echt een nicheproduct is. In dit artikel kijken we naar de populairste televisiemerken en webshops in Nederland en België. Uiteraard kijken we ook hoe het komt dat bijvoorbeeld LG zo’n grote speler is.

Als we kijken naar het aantal clickouts in de Pricewatch, zien we dat de strijd op de televisiemarkt gestreden wordt door vijf merken: LG, Samsung, Philips, Sony en Panasonic. Over die eerste twee merken kunnen we gerust stellen dat ze de markt domineren. Philips en Sony concurreren om de derde en vierde plek, terwijl Panasonic steevast op de vijfde plek blijft staan.

 

LG en Samsung domineren

In de verschillende prijscategorieën wisselen de koplopers elkaar af. Zo is LG verreweg het populairst in het lagere (minder dan 500 euro) en het hogere (boven de 1000 euro) segment. Philips volgt in de goedkope categorie op de tweede plek, gevolgd door Samsung. In het hogere segment heeft Samsung juist de tweede plaats en komt Philips op nummer drie.

Alleen in het lagere middensegment (tussen de 500 en 750 euro) en het hogere middensegment (750 tot 1000 euro) zien we dat LG niet bovenaan staat. In die categorieën is Samsung de marktleider.

We hebben deze cijfers vergeleken met die van een Google Keywords analyse. Op die manier vergelijken we de gemiddelde bezoeker van Tweakers met een meer mainstream consument. Dat blijkt weinig verschil te maken; bij Google zien we ongeveer dezelfde resultaten. Het grootste verschil is dat LG op Tweakers iets betere resultaten behaalt.

Een verklaring voor die goede score van LG op Tweakers is dat het bedrijf al jaren intensief inzet op de Tweakers-community. Door bijvoorbeeld testpanels en events te organiseren bereiken ze de doelgroep op een positieve manier. Deze langetermijnaanpak heeft duidelijk een goede uitwerking op de merkvoorkeur en blijkt effectiever te zijn dan ad hoc campagnes in te zetten.

Consumenten kiezen voor speciaalzaak

De meest opvallende inzichten komen uit ons onderzoek naar de meest populaire webshops. Uit het aantal clickouts van de Tweakers Pricewatch blijkt dat bijna de helft van de gebruikers van Tweakers in België en Nederland uitkomen bij gespecialiseerde webshops. Daaronder valt namelijk ook Bol.com, vanwege Bol.com Plaza, waar veel speciaalzaken actief zijn. Daarnaast komen Nederlandse consumenten uit bij Platte TV en Kamera Express. Die laatste heeft vooral te maken met de integratie van tv-speciaalaak Foka, dat al enige tijd geleden werd overgenomen door Kamera Express. In België zijn het (naast Bol.com) Platte TV en de speciaalzaak TV specialisten die de meeste bezoekers trekken. Kortom, we merken dat gespecialiseerde webshops het op tv-gebied veel beter doen dan de gevestigde grote retailers.

 

De rol van gebruikersreviews

Het is inmiddels meer dan bekend, maar gebruikersreviews zijn een van de belangrijkste manieren om word of mouth te genereren. Uit onderzoek blijkt dat 79 procent van ondervraagden een online review net zo betrouwbaar vindt als een aanbeveling van een vriend of familielid. Er is ook een duidelijke correlatie tussen het aantal gebruikersreviews en het aantal clickouts per merk. Hoe meer userreviews, hoe meer clickouts.

Het succes van LG op Tweakers zien we dan ook weer terug in het aantal reviews: verreweg de meeste reviews in 2020 werden over televisies van LG geschreven. Daarna volgen Sony, Samsung, Philips en wederom Panasonic als laatste.

We trappen een open deur in, maar het blijft de moeite lonen om in te zetten op het genereren van gebruikersreviews. Dit kan op verschillende manieren, waaronder het vragen van een review na aankoop via e-mail marketing of het aanbieden van een korting of kans op een prijs. Zorg ook dat het makkelijk is voor consumenten om reviews achter te laten. Voor het vergroten van het aantal reviews op Tweakers (en dus het aantal clickouts) kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van een testpanel.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons