Fietsenmerk Trek is vooral bekend als fabrikant van hoge kwaliteit racefietsen en mountainbikes, maar het bedrijf is ook actief als e-bike specialist. Om de naamsbekendheid en product awareness van deze tak te stimuleren, organiseerden Trek en Tweakers een testpanel. Trek marketeer Martin Sneeuw vertelt hoe dat in z’n werk ging.
Nederland heeft als fietsland al een flinke lijst gevestigde namen als Gazelle, Sparta en Batavus, die hier al meer dan een eeuw ingeburgerd zijn. Het is dan ook niet zo gek dat Trek zich als relatieve nieuwkomer een plaats zal moeten verwerven in de e-bike markt. Reviews zijn daarbij belangrijk, dat weten ze bij Trek ook. Voor zowel beginnende als gevorderde fietsers is advies van gelijkgestemden van groot belang in het oriëntatieproces. Er dan veel ook consumentenplatforms waar gebruikers recensies schrijven over the latest and greatest tweewielers.
Niet ieder platform is geschikt
Toch is de fabrikant voorzichtig met het inzetten van reviewmarketing. Sneeuw: ‘Wij geven de voorkeur aan reviews door experts, want veel consumentenplatformen zijn niet helder in hun beoordelingscriteria. Dan moeten ze een e-bike testen en dan zit het zadel niet goed, of de kleur van de handvaten bevalt niet. Terwijl het om de rijeigenschappen van die fiets gaat. Er kan best iets aan het zadel mankeren, maar het kan ook heel goed zijn dat het zadel niet op de goede hoogte stond.’
Opzet van het testpanel
Met die kennis in het achterhoofd besloot Trek om samen te werken met Tweakers. Juist omdat de communityleden gewend zijn om recensies te schrijven en thuis zijn in de elektronica. ‘Daar komt bij dat deze doelgroep waarschijnlijk onbekend is met Trek als e-bike merk. Die mensen willen we graag bereiken.’ Uit zo’n 450 meldingen werd een selectie gemaakt en deze communityleden werden door Trek uitgenodigd voor een bedrijfspresentatie en een rit van 40 kilometer over de Veluwe. Daarna kregen zij de fiets 14 dagen mee naar huis, om een onafhankelijke review te schrijven.
Waardevolle feedback
‘Voor ons was het de eerste keer dat we zo’n samenwerking aangingen, dus we waren erg benieuwd naar de resultaten’, vertelt Sneeuw. ‘De bezoekerscijfers van de uiteindelijke reviews waren uitstekend, dus daar waren we heel tevreden mee. Het heeft ons ook de mogelijkheid geboden om een retargeting campagne te starten richting de mensen die de reviews hebben gelezen en de leden die zich hadden ingeschreven voor het testpanel.’
Bovendien wisten de techneuten van Tweakers een aantal hele goede inhoudelijke kritiekpunten te leveren. ‘Denk aan een knop die links op de fiets zit, maar eigenlijk rechts had moeten zitten, of een stekkertje dat ondersteboven gemonteerd is. Onze product development afdeling was erg blij met die feedback.’
Bekijk hieronder de video van het kick-off-event: