Hoewel Black Friday 2021 niet de records van vorig jaar heeft verbroken, is zijn rol als populairste verkoopmoment in Nederland en België weer bevestigd. Het aantal clickouts ging door het dak (179% meer dan in een normale week), er werd meer uitgegeven per deal en Bol.com en Amazon gingen met elkaar de strijd aan om het grootste marktaandeel.

Dankzij de Tweakers Pricewatch konden wij precies in de gaten houden wat er gebeurde. En hoe Black Friday het dit jaar heeft gedaan ten opzichte van vorig jaar. We zetten de meest opvallende data uiteen in het onderstaande overzicht. Kijk je mee?

Klik hieronder op de trend waar je meer over wilt lezen:

  • 1. Meer clickouts in vergelijking met gemiddelde week (in procenten)
  • 2. Minder clickouts in vergelijking met vorig jaar (in aantallen)
  • 3. Oneerlijk: 2020 was een uitzonderlijk jaar
  • 4. Prijzen blijven stijgen
  • 5. Bol.com troeft Amazon af
  • 6. TV’s populairste categorie
  • 7. Goede deals voor tv’s, koptelefoons en ssd’s
  • 8. Laptops vielen tegen
  • 9. Verschuivingen in aankoopgedrag
  • 10. Consumenten wachten tot Black Friday & Cyber Monday met aankoop

1. Meer clickouts in vergelijking met gemiddelde week (in procenten)

In vergelijking met een gemiddelde week waren er in Nederland 179% en in België 207,4% meer clickouts op Tweakers tijdens Black Friday. Dat zijn er procentueel gezien iets meer dan vorig jaar en veel meer dan in 2019. In België is er ook meer geklikt, maar het verschil met 2019 is minder groot. Voor Hardware Info liggen de getallen iets anders, daar waren de cijfers minder spectaculair, ook in vergelijking met de afgelopen 2 jaar.

2. Minder clickouts in vergelijking met vorig jaar (in aantallen)

Procentueel waren de cijfers gunstig, maar in absolute aantallen clickouts was er voor het eerst een lagere piek te zien in Nederland en België. Dat geldt voor zowel Tweakers als Hardware Info. Zo werd er in Nederland 10,6% minder geklikt dan tijdens Black Friday 2020 en in België 18% minder. Als we 2020 vanwege de uitzonderlijke omstandigheden even buiten beschouwing laten, zien we wél groei. Ten opzichte van 2019 werd er dit jaar namelijk flink meer geklikt in de Pricewatch: 16.4% meer in Nederland en 4% meer in België. Alleen Hardware Info blijft hier achter, daar waren de cijfers in 2019 beduidend hoger.

3. Oneerlijk: 2020 was een uitzonderlijk jaar

Dat de niveaus van vorig jaar niet gehaald worden, is niet geheel verrassend. Door een volledige lockdown in die periode zaten de meeste Nederlanders en Belgen thuis en er werd geen geld uitgegeven aan vakanties. Daarnaast hadden fabrikanten en leveranciers dit jaar te kampen met bevoorradingsproblemen door chiptekorten, waardoor er met minder producten gestunt werd. Die problemen in de bevoorrading waren er in 2020 ook al, maar door de lockdown waren er minder winkels open en konden voorraden makkelijker verdeeld worden.

Dit vertaalde zich in minder pageviews, bezoekers en clickouts dan in 2020.

4. Prijzen blijven stijgen

De gemiddelde aankoopprijs van de deals liggen dit jaar in Nederland 0.33% en in België 6.4% hoger dan 2020. Vergeleken met 2019 lag dit percentage met 21.3% in Nederland en 22.7% in België zelfs significant hoger dan 2019. Het gemiddelde kortingspercentage van de deals ligt, in zowel Nederland als België, zo rond de 30%, net als voorgaande jaren.

In de aanloop naar Black Friday liep het aantal deals op, maar uiteindelijk waren er in totaal minder deals dan vorig jaar. Dit is waarschijnlijk een gevolg van de bevoorradingsproblemen en chiptekorten. Veel fabrikanten en leveranciers kozen er om die reden voor om met minder producten te stunten. Het aantal deals lag wél hoger dan in 2019.

5. Bol.com troeft Amazon af

Aan de cijfers in de Pricewatch zien we dat Bol.com de strijd om het marktaandeel tijdens Black Friday heeft gewonnen van concurrent Amazon. Waar Amazon vorig jaar met 0,24% verschil nog de grootste was, is de gigant dit jaar overduidelijk afgetroefd door Bol.com. In Nederland was het verschil 5,41% en in België 7,33% in het voordeel van Bol.com.

Ter vergelijking: in een normale week ligt het verschil in marktaandeel in de Pricewatch tussen beide partijen rond de 3%, in het voordeel van Bol.com.

Amazon komt wél als winnaar uit de bus als je de marketplaces van beide partijen weglaat. Oftewel, Amazon is groter als we alleen kijken naar hun eigen winkel. Met die prestatie drukt het bedrijf zijn stempel nog eens extra op de markt, veel meer dan dit jaar het geval is geweest.

6. TV’s populairste categorie

Televisies waren tijdens Black Friday opnieuw de populairste productcategorie, net als vorig jaar. Van alle clickouts ging 10.42% over een televisie. Dit hadden we verwacht: vorig jaar was het aantal clickouts in deze categorie met 10,75% nog net iets hoger.

Uit ons onderzoek in samenwerking met Newcom blijkt dat veel consumenten wachten met de aanschaf van een televisie tot een kortingsperiode, zoals Black Friday. Zo'n 40% van de Nederlanders geeft aan te wachten met de aankoop, in België is dit getal zelfs iets hoger (47%). Onder de Tweakers communityleden zien we andere cijfers. Daar wacht een kleiner percentage Nederlanders (32%) op een periode als Black Friday. In België ligt het percentage op 38%.

7. Goede deals voor tv’s, koptelefoons en ssd’s

In de categorieën tv’s, koptelefoons en SSD’s waren veel goede deals te scoren. Vooral de LG C1 series OLED zorgde voor veel kliks in de Pricewatch. Dat is duidelijk te zien in onderstaande top 5 van de populairste producten tijdens Black Friday.

8. Laptops vielen tegen

De categorie laptops viel dit jaar tegen. Fabrikanten en retailers gaven minder korting op de producten en stuntten ook met minder krachtige laptops. Kocht je een tijdje geleden een laptop met een serie 5-processor, nu zit er een serie 3 in. Dat terwijl de categorie laptops op alle platformen (Tweakers NL en BE en Hardware Info) juist enorm populair was en procentueel meer clicks trok dan vorig jaar.

9. Verschuivingen in aankoopgedrag

Het verleden biedt geen garanties voor de toekomst en dat is ook op Black Friday van toepassing. Monitoren zijn minder in trek dan vorig jaar, terwijl laptops juist populair zijn. Processors, draadloze speakers en videokaarten hebben dit jaar de top 10 niet eens gehaald, terwijl deze er vorig jaar wel in stonden. Home Cinema en Audio, smartwatches en moederborden zijn juist in populariteit gestegen ten opzichte van 2020.

Sales directeur Special Interest Media Bart Zoetmulder heeft daar een verklaring voor: ‘Het is in onze ogen echt een Corona-effect. Vooral videokaarten, processors en monitoren waren vorig jaar populair vanwege het thuiswerken en het lockdown-effect van de avondklok. Nu zie je de verschuiving naar producten die vallen in het rijtje nice to have, in plaats van need to have.'

10. Consumenten wachten tot Black Friday & Cyber Monday met aankoop

De conversies zijn redelijk stabiel ten opzichte van de periode voor de Black Friday. Wel zien we dat mensen in de weken voor Black Friday wat terughoudender met aankopen. Waarschijnlijk wachten zij met de aanschaf van een product tot Black Friday, want gedurende de Black Friday-week stijgt de conversie weer.

Bekijk de infographic voor een volledig overzicht van de data:

 

 

 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons