Tweakers meet 20 tot 30% groei in clickouts over de gehele periode, Black Friday zelf telt iets minder clickouts.

AMSTERDAM, 3 december 2020 – Dit jaar toont weer aan dat e-tailers niet meer om de Black Friday-periode heen kunnen. De Pricewatch, de prijsvergelijker van Tweakers, laat voor het 5e jaar op rij een enorme groei in clickouts zien. De Black Friday-periode is opnieuw met recordcijfers afgesloten: in België groeide het aantal clickouts met ruim 20 procent ten opzichte van 2019, in Nederland zelfs met meer dan 30 procent.

 

Black Friday-periode dit jaar langer door spreiding

E-tailers zijn rond Black Friday goed geslaagd in hun streven: ‘flatten the curve’. “Om drukte in de magazijnen te voorkomen en snelle bezorging te garanderen, is de Black Friday-periode dit jaar weer verder opgerekt,” zegt Bart Zoetmulder, commercieel directeur van DPG Technology. “We zien dat duidelijk terug in de cijfers van de Pricewatch. Duurde Black Friday in 2019 nog 8 dagen, dit jaar besloeg de periode 11 dagen.”

Naast de jaarlijks terugkerende piek in clickouts op Black Friday zelf – die in België 2% en in Nederland 5% procent lager lag dan in 2019 – zijn er dit jaar nog twee opvallende pieken te zien. Dit komt omdat e-tailers op andere dagen zijn begonnen met hun Black Friday-aanbiedingen. De eerste piek zagen we op de vrijdag precies een week vóór Black Friday, met de aftrap van Amazon.nl (waar ook veel Belgen online shoppen, bij gebrek aan Amazon.be), Bol.com en Coolblue. De maandag erop zagen we opnieuw een piek, doordat op dat moment alle e-tailers vol in de aanval gingen.

Het effect waarbij een deel van de clickouts naar voren zijn geschoven in de tijd, was dit jaar in België nog wat sterker aanwezig dan in Nederland. Wellicht speelt daarbij een rol dat Belgische fysieke winkels als gevolg van coronamaatregelen nog waren gesloten bij de aftrap van de Black Friday-week. Over de gehele Black Friday-periode van 11 dagen zagen we in Nederland ruim 30% meer clickouts; ten opzichte van een gemiddelde week was hier zelfs sprake van 157% groei. In België nam het aantal clickouts toe met 22% en was er in de hele Black Friday-week 69% meer verkeer dan in een gemiddelde week.

Interessant bij dit alles is dat het aantal ‘echte deals’ – producten waarvan de prijs op het laagste niveau in zes maanden tijd is – in Nederland iets is gedaald (-2,9%) maar in België juist licht is gestegen (+0,4%) ten opzichte van de Black Friday-periode in 2019. Zoals net al werd aangehaald zijn Belgische winkels enkele weken dicht geweest; met interessante kortingen konden retailers tijdens Black Friday hun opgebouwde voorraad verkleinen.

Nederland (links) en België

De grafiek laat zien dat het aantal clickouts over de gehele periode 30% hoger is dan in 2019. Black Friday zelf is, door het spreiden van de aanbiedingen, 5% lager dan in 2019.

 

DE STRIJD TUSSEN BOL.COM EN AMAZON

Zowel in Nederland als België waren de populairste webshops in de Pricewatch dit jaar Bol.com en Amazon.nl, dat eerder dit jaar zijn entree maakte. “Het verrast ons niet dat Amazon.nl dit jaar in de top drie staat”, aldus Bart Zoetmulder. “Waar het marktaandeel van Bol.com (14,2%) dat van Amazon (11,3%) gedurende het jaar nog bijna 3% voorbleef, gingen de twee concurrenten tijdens Black Friday vrijwel gelijk op. Uiteindelijk kwam Amazon.nl zelfs 0,24% boven Bol.com uit.”

In Nederland staat Megekko dit jaar op de derde plaats. Dit is een shop die gedurende het hele jaar als vertrouwde naam goed scoort bij de Tweakers-doelgroep. De Nederlandse top 5 wordt compleet gemaakt met Coolblue en MediaMarkt. “Opvallend is daarnaast de prestatie van BCC, dat een top tien plek heeft behaald en daarmee zijn marktaandeel ten opzichte van een gemiddelde week in 2020 bijna heeft verdubbeld, van 1,7% naar 3,1%.”

 

BLACK FRIDAY OP TWEAKERS IN CIJFERS

Het websitebezoek en verkeer naar de Pricewatch was hoger dan vorig jaar, met Black Friday zelf als absoluut hoogtepunt. In Nederland was er dit jaar 34 procent meer verkeer dan vorig jaar en 55 procent meer dan gemiddelde week in 2020. In België was er 22 procent meer verkeer dan vorig jaar en 69 procent meer verkeer dan in een gemiddelde week in 2020.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons