In augustus starten de jaarlijkse Vlaamse zomersolden en Back to School-periode weer. Rond deze tijd gaat België weer aan het werk of studeren en komt er een run op digitale hulpmiddelen. Dit biedt kansen voor de markt, die we bij DPG Technology inzichtelijk hebben gemaakt. Belgische Tweakers Pricewatch-data die de afgelopen jaren zijn verzameld weerspiegelen een aantal opvallende resultaten binnen deze periode. De resultaten zijn vergeleken met de Belgische marktdata (GFK), en dat levert interessante inzichten op.
Back to School
De Back to School-periode loopt ieder jaar van 15 augustus tot 15 september. Rond deze tijd gaan veel Belgen terug naar hun werk of opleiding, wat betekent dat ze uitkijken naar techproducten die hen daarbij ondersteunen.
In 2019 toonde de Belgische data deze periode marktbreed een daling van 9,9% in de verkoop van elektronicaproducten ten opzichte van de zes maanden vóór de Back to School-periode. Op Tweakers zien we echter een omgekeerde tendens, met een stijging van 12,5% in het aantal clickouts gedurende deze periode. Back to School is marktbreed dus minder belangrijk dan wordt aangenomen, terwijl het op Tweakers juist enorm leeft. Tweakers blijkt bij uitstek hét platform waar mensen tijdens de Back to School-periode hun Tech vinden.
De best presterende productgroepen die we in deze periode terugzien op Tweakers zijn laptops, monitoren en videokaarten. Laptops doen het daarbij zelfs uitzonderlijk goed; meer dan 12% van alle laptops worden in deze periode verkocht.