In augustus starten de jaarlijkse Vlaamse zomersolden en Back to School-periode weer. Rond deze tijd gaat België weer aan het werk of studeren en komt er een run op digitale hulpmiddelen. Dit biedt kansen voor de markt, die we bij DPG Technology inzichtelijk hebben gemaakt. Belgische Tweakers Pricewatch-data die de afgelopen jaren zijn verzameld weerspiegelen een aantal opvallende resultaten binnen deze periode. De resultaten zijn vergeleken met de Belgische marktdata (GFK), en dat levert interessante inzichten op.

 

Back to School

De Back to School-periode loopt ieder jaar van 15 augustus tot 15 september. Rond deze tijd gaan veel Belgen terug naar hun werk of opleiding, wat betekent dat ze uitkijken naar techproducten die hen daarbij ondersteunen.

In 2019 toonde de Belgische data deze periode marktbreed een daling van 9,9% in de verkoop van elektronicaproducten ten opzichte van de zes maanden vóór de Back to School-periode. Op Tweakers zien we echter een omgekeerde tendens, met een stijging van 12,5% in het aantal clickouts gedurende deze periode. Back to School is marktbreed dus minder belangrijk dan wordt aangenomen, terwijl het op Tweakers juist enorm leeft. Tweakers blijkt bij uitstek hét platform waar mensen tijdens de Back to School-periode hun Tech vinden.

De best presterende productgroepen die we in deze periode terugzien op Tweakers zijn laptops, monitoren en videokaarten. Laptops doen het daarbij zelfs uitzonderlijk goed; meer dan 12% van alle laptops worden in deze periode verkocht. 

 

Zomersolden

De traditionele zomersolden zijn een belangrijke koopjesmaand en starten dit jaar vanwege de coronacrisis op 1 augustus, 1 maand later dan gebruikelijk.

De zomersoldenmaand zorgde in 2019 voor een stijging van liefst 24,1% in de verkoop van elektronicaproducten. Opvallend is dat deze stijging ten opzichte van de zes maanden vóór de soldenmaand marktbreed exact gelijk was aan die bij Tweakers.

Dit laat zien hoe belangrijk de traditionele soldenmaand nog steeds is in België. Waar velen in de veronderstelling waren dat de Belgische markt is ondergesneeuwd door grote internationale salesperiodes zoals Black Friday en Cyber Monday, laten de data een heel ander beeld zien.

Opvallend – maar goed verklaarbaar – is dat de maandagen daarbij de hoogste verkoopcijfers tonen: op Tweakers zien we steeds pieken op deze weekdag omdat dan meestal nieuwe kortingen worden aangeboden. De marktdata laten ook zien dat tijdens de eerste en de laatste week van de zomersoldenperiode veruit de meeste verkopen plaatsvinden.

Enig verschil is ook zichtbaar in de typen producten die het best presteren tijdens deze periode. Bij Tweakers gaat het daarbij om smartphones, laptops en draadloze speakers, terwijl marktbreed juist headsets, wasdrogers en (ook) smartphones het populairst zijn.

 

Ons advies

Tijdens de Back to School-periode zien wij extra traffic op Tweakers, wat interessant is voor bijvoorbeeld retailers. Zorg dat je hiervan profiteert door goed zichtbaar te zijn. Mocht je jouw laptops extra onder de aandacht willen brengen bij onze community, zorg er dan voor dat je marktbreed en op Tweakers aanwezig bent door middel van (display)advertising.

Fabrikanten van de belangrijkste productgroepen op Tweakers doen er weer goed aan om in de zomersolden-periode aanwezig te zijn met (display)advertising. Deelnemen aan de zomersoldencampagne bij Tweakers? Zorg er dan voor dat je product deelneemt tijdens de eerste of laatste week van de soldenmaand, om het beste resultaat te behalen. Als je kiest voor een campagne van één dag, adviseren wij op maandag deel te nemen.

 

Meer informatie?

Op deze pagina hebben we enkele van de meest opvallende feiten uit de data besproken. Uiteraard hebben we nog meer inzichten opgedaan die we graag met je delen. Ben je bijvoorbeeld benieuwd naar de resultaten binnen een specifieke productcategorie? Of wil je meer weten over de campagnes die we bij DPG Technology organiseren en waar je bij kunt aanhaken? Neem direct contact op om meer te weten.

Zo vindt tussen 24 augustus en 6 september bijvoorbeeld de bekende ‘Back 2 Reality’-campagne plaats. Met Back 2 Reality haken we in op de Back to School-periode en bieden we de unieke mogelijkheid innovatieve IT-producten bij de doelgroep voor het voetlicht te brengen. Lees snel meer over de Back to Reality campagne!

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons