Ongeveer een maand geleden hebben we de stap gemaakt om volledig third party tracking vrij te gaan op Tweakers. Graag delen we de eerst inzichten, resultaten en reacties met je, evenals de nieuwe kansen die deze stap jou biedt.

 

Hoe reageert onze Tech community?

Jelle Mol, product marketeer Tweakers, vertelt dat de reacties onder de community leden erg positief zijn. “We krijgen lovende reacties en natuurlijk wat kritische noten. Er is veel waardering voor de gewaagde stap die we als Tweakers nemen om de third party cookies te verwijderen. Met als resultaat dat een gedeelte van de community zegt hun adblocker uit te zetten en dit ook doet. Hierdoor bieden zij extra advertentiemogelijkheden voor adverteerders waarmee ze het Tweakers platform direct steunen. Daarnaast horen we positieve geluiden over het feit dat je geen advertenties van eerder gegoogelde producten meer ziet. Banners die totaal niets te maken hebben met technologie, zoals bijvoorbeeld schoenen. Wél banners die echt passen in de context waar de bezoeker zich bevindt. Het begin is dus goed en positief.”

 

Logische vragen over privacy en veiligheid

“Voorheen werd door de community gevraagd om een betere bescherming van hun privacy. Aan die vraag geven wij nu gehoor. Het leuke is dat we nu een verschuiving zien van het privacy thema naar de inhoud van de campagnes zelf. Er wordt kritisch gekeken naar de vormgeving, de inhoud, animaties en zelfs de boodschap van de adverteerder. Het moet allemaal niet teveel worden. Gelukkig voeren we bij Tweakers een behoorlijk streng advertentiebeleid. We houden de hoeveelheid advertenties bewust in de toom en accepteren bijvoorbeeld geen homepage take-overs. Uiteraard blijven we luisteren naar onze community, adverteerders en eigen advertentie visie”, aldus Jelle.

“Een andere interessante vraag die we ineens vaker krijgen is: Hoe zit het nu met de veiligheid van de advertenties, zoals malware via de banners? Sinds we third-party trackingvrij zijn kunnen we met heel veel vertrouwen zeggen dat we zeer veilig banners serveren via Adhese. Alle banners lopen nu via onze eigen systemen en mensen. De kans op misbruik is echt heel klein.”

Wil je gebruikersreacties lezen. Scoll dan even door onze poll en je ziet dat security een belangrijk thema is.

 

Mooie kansen voor marketeers, adverteerders en het Tweakers platform

De eerste effecten zijn dus positief. Neem dit mee in het maken van je marketingplan:

  • Er is meer banner inventory, dus er is meer ruimte voor nieuwe campagnes;
  • De pagina’s op de website laden gemiddeld 75% sneller.
  • Voor de introductie van cookie free had de helft van onze bezoekers adblockers op onze website aanstaan. Nú, een maand na de launch, heeft nog géén 30% van onze bezoekers hun adblocker bij ons aan staan.
  • We hebben veel gevraagd aan onze adverteerders en bezoekers. Maar we hebben ook beloofd meer tweakers te bereiken en dat lukt!
  • De mensen die we nu op Tweakers kunnen bereiken zijn op geen andere website te bereiken, omdat zij op alle andere websites een adblocker aan hebben staan. Deze mensen kunnen onze adverteerders verder nergens anders op internet bereiken. Uniek toch?

 

Win-win-win

Het komt niet vaak voor dat er een initiatief is dat én goed is voor de gebruikers, én voor adverteerders én voor ons bedrijf. Het is nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar de overstap van Tweakers naar third-party trackingvrij lijkt een win-win-win. En met een uitgekiende whitelist-campagne gaan we er alles aan doen om het percentage adblockers de komende weken, maanden en jaren nog veel lager te krijgen. Zodra we meer data verzameld hebben over onze cookie vrije overstap, delen we dit met jou.

Heb je het nieuws dat Tweakers third-party trackingvrij is gegaan gemist? Lees hier het artikel. Neem bij vragen over dit onderwerp contact met ons op via salesit@dpgmedia.nl.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons